NaturMedicin&Hälsa Nr 4

Utdrag från Nr 4

Att äta enligt sin blodgrupp – Steven Acuff
Ingen diskussion om mat är komplett utan att man tittat närmare på den välkända blodgruppskosten. Dr Peter d´Adamo har starkt påverkat debatten om kost och hälsa med sina storsäljande böcker, som har översatts till flera språk. Han hävdar att vi kan bli friskare, gå ner i vikt och till och med försenar åldrandet genom att äta mat som harmoniserar med vår blodgrupp och undvika sådant som inte gör det.

Med rätt kost gynnar vi vår genetiska kod. Blodgruppskosten har blivit kritiserad från många håll eftersom den utmanar etablerade åsikter hos näringsexperter, vegetarianer och andra. Dr d´Adamo menar att man kan följa rekommendationerna till 80 procent för att upprätthålla god hälsa, men vill man tillfriskna från sjukdom gäller 100 procents följsamhet.

Det finns fyra blodgrupper: A, B, O och AB. Men det finns exempel som är bra för alla grupperna exempelvis råris, hirs, broccoli, morot, palsternacka, kålrabbi, persilja, rödbetor, grönkål, plommon, svarta körsbär, ananas, valnötter, torsk, makrill, sardiner och forell.

Behandling och botande – Bo Engborg
Ett botemedel behöver inte vara bättre för att det mera direkt angriper sjukdomen. Ett botemedel som behandlar helheten är mer yin och ett som mer direkt behandlar sjukdomen är mer yang. De metoder som är mer yin kräver mest av individen, som exempelvis att ändra livisinställning. Läs mer om yin- och yang-botande.

Snus– Eva Brunnelöv
Nikotin anses alltför farligt för att användas i insektsbekämpning. Men det godkäns i livsmedel som snus. Snusning ger kalla fötter och händer genom att blodkärlen dras samman. Blodtillförseln minskar till ryggens mellankotskivor och ryggen tål belastningar sämre. Även potensen påverkas. Dessutom är nikotin lika beroendeframkallande som heroin och kokain. Enligt en norsk studie fördubblas risken för skador i muskler och skelett för snusare.

Jordstrålning och hälsa– Eva Svensson och Per-Uno Fransson
Förr tycks människor ha tagit större hänsyn till jordstrålning än vad vi gör i dag. På åtskilliga håll i världen kan vi, vid undersökning av boplatser, se att man skulle undvika negativ jordstrålning inomhus och speciellt på sovplatserna. Det vimlar också av exempel på fornminnen, tempel, pyramider mm som byggts med hänsyn till jordstrålningen och där man även utnyttjat den välgörande jordstrålningen.

Jordstrålning är osynlig energi. Den finns över hela jorden, oftast i form av linjer eller områden och varierar kraftigt i styrka, storlek och egenskaper.

Upplysning mot strålning– Therése Lindberg
Ska vi finna oss i att vi utsätts för alltmer strålning och av allt högre frekvenser? Ska vi bara acceptera att vi utsätts för ett gigantiskt experiment? Det anser inte Föreningen Vågbrytaren som arbetar för opinionsbildning. År 2001 fanns 300 000 elöverkänsliga personer i landet och antalet är i stigande.

Homeopatisk behandling vid förkylning och halsfluss– Lena Altin
Akuta sjukdomstillstånd som förkylning eller halsfluss kan behandlas med homeopatiska medel. Som alltid är det symtomen som styr vilket medel som ska användas. En vanlig förkylning kan man alltså rutinmässigt ej ge ett bestämt medel mot. Artikeln presenterar många olilka förkyklningstillstånd och rekommenderade homeopatmedel.